Autorzy innowacji: Dominika Lis, Izabela Glombik

Rodzaj innowacji : Innowacja pedagogiczna organizacyjno – metodyczna, dotycząca programowania.

Miejsce innowacji : Szkoła Podstawowa z oddziałem przedszkolny  w Twardawie

Termin realizacji : 1.09.2019-31.01.2020

Zakres innowacji : dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat oraz uczniowie kas 1-3

PODSUMOWANIE :

Główne założenia :

  • kształtowanie umiejętności programowania oraz  myślenia logicznego
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i zadań
  •  rozwijanie kompetencji cyfrowych
  • rozwijanie kompetencji miękkich

    Realizacja innowacji „Zakodowany świat” w Szkole Podstawowej z oddziałem przedszkolnym odbywała się między innymi na zajęciach głównych bądź w czasie wolnym od innych zajęć.   Program innowacji pedagogicznej przewidywał od 30min-60min zajęć tygodniowo, który głównie opierał się na realizowaniu zadań z ogólnopolskiego  programu „Uczymy Dzieci Programować” , oraz zadań utworzonych przez autorki innowacji „Zakodowany Świat”. 

Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach z programowania, najbardziej zainteresowane były dzieci starsze.

   W realizacji innowacji wykorzystywano: dużą matę do kodowania, mini matę do kodowania, kolorowe kubeczki, dostępny sprzęt komputerowy , tablice multimedialną , karty obrazkowe, karty pracy oraz inne pomoce dydaktyczne. W każdym miesiącu były do wykonania zadania oraz zostały przewidziane rożne uroczystości.

We wrześniu zrealizowano tematy takie jak :

  • Witaj przedszkole! Witaj szkoło!
  • Nasze wakacyjne wspomnienia
  • Moja miejscowość, mój dom
  • Oto ja – zmysły.

Oprócz zajęć w swoich grupach dzieci uczestniczyły we wspólnych zajęciach: (dzieci z OP oraz klasa druga)dotyczących bezpieczeństwa, które przegotowała pani Izabela Glombik. Na wspólnych zajęciach dzieci w innowacyjny sposób dowiedziały się o ważnych zasadach bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dzieci mogły na tych zajęciach doskonalić również swoją znajomość kolorów poprzez układanie np. kolorowych pomponików według wzoru.   Zajęcia te  rozwijały także  umiejętność pracy w dużej  grupie .

 W październiku dzieci pracowały z tematami :

  • Jesień na talerzu
  • W zdrowym ciele , zdrowy duch
  • Jesień w sadzie i ogrodzie
  • W poszukiwani skarbów jesieni.
  • Międzynarodowy Dzień Uśmiechu

Przy tych zadnich dzieci kształtowały umiejętności odczytywania symboli oraz rozwijały umiejętność planowania.

Listopad był miesiącem , w których głównie przeważały tematy o pogodzie

  • Srebrne kropelki- doświadczenia z wodą
  • Kap, Kap, Kap – kodowanie w rytmie deszczu
  • Pada, pada, wieje wieje, grzmi
  • Na starych fotografiach

Dodatkowo odbyły się zajęcia i uroczystości takie tak : Dzień Pluszowego Misia; Dzień postaci z bajek, Kto ty jesteś ?Polak mały; Zakodowane Andrzejki, w których również były zawarte elementy programowania. W tym miesiącu  miały miejsce również zajęcia otwarte wspólne dla klas 1-3 i przedszkolaków, które przygotowała pni Dominika Lis. W zajęciach zostały wykorzystane elementy kodowania na macie muzycznej kolorpiano oraz na macie do kodowania.

Grudzień z kolei opierał się na codziennym  wykonywaniu zadań z kalendarza adwentowego pt. Czekając na święta 2019”, którego autorem jest pani Anna Świć -autorka bloga „Kodowanie na dywanie”

Celem tych zadań było innowacyjne oczekiwanie na Święta Bożego Narodzenia- połączenie tradycji z nowoczesnością.  Była zakodowana choinka, renifer, bombki a także świąteczny stół z algorytmem w tle. Wszystkim uczestnikom,zadania z kalendarza bardzo się podobały, zwłaszcza, że codzienne mogli korzystać z maty do kodowania oraz kolorowych kubeczków , które stały się   doskonałym przyborem wykorzystywanym do budowania rożnych piramid, nie tylko według wzoru ale często według pomysłu dzieci.  Wspomniane kubeczki rozwijały u dzieci sprawność dłoni i palców a zwłaszcza pomagały w ćwiczeniu cierpliwości i wytrwałości. 

Styczeń– w tym miesiącu zrealizowano zajęcia :

  • Nie tylko na poczcie- rożne sposoby komunikacji.
  • Wielkie wynalazki, wielcy wynalazcy
  • Na tropie zimy
  • Zimą dzieci się nie nudzą.

   Wprowadzenie innowacji „ Zakodowany świat” poszerzyło warsztat pracy nauczyciela o konkretne narzędzia takie jak : mata do kodowania wraz z kubeczkami i książką, mini mata oraz programy multimedialne. Nauczyciel ma również dostęp do: prowadzonych webinarów, szkoleń jak i  ciekawych scenariuszy zajęć oraz pomocy dydaktycznych na stronie Edu- Senese czy na grupie poświęconej programowaniu na portalu społecznościowym Facebook.  Mamy nadzieję, że ten warsztat pracy w przyszłości poszerzy się jeszcze o roboty edukacyjne Ozoboty, które w pełni pozwolą rozwijać u dzieci zainteresowania z programowania. 

  Innowacja przyczyniła się  także do wzrostu samodzielności i kreatywności uczniów oraz do rozwiązywania  różnych problemów życiowych metodą krok po kroku.  Poprzez wykonywanie rożnych zadań dostosowanych do wieku dzieci, rozwijały one swoją kreatywność oraz podnosiły swoja świadomość intelektualną.

Program oparty na programowaniu  poprawił jakość pracy szkoły i przedszkola oraz poszerzył ofertę edukacyjną placówki z  zakresu programowania.

Mamy nadzieję, że poprzez wdrożenie tej innowacji  zwiększyło się  zainteresowanie programowaniem dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym oraz  przyczyniło się to do ich rozwoju.